De realiteit van elke samenwerking is dat het pieken en dalen kent. Wat als je merkt dat het niet lekker loopt, dat er zaken zijn die irritatie oproepen bij jou of de ander, er dingen fout gaan die je niet van jezelf herkent of als de ander niets meer laat horen? Ik geef je in onderstaand artikel handvatten, voorbeelden en tips.
Samenwerken doen we het liefst met mensen waarmee het soepel loopt, zodat je er blijer van wordt en je er energie van krijgt. Maar wat te doen als die samenwerking misgaat of niet lekker loopt?
Iedereen maakt fouten… ja echt!
Laat ik beginnen met te zeggen dat we allemaal mens zijn, soms ga je door lastige tijden en heeft het leven het even niet lekker met je voor. Dat gebeurt ook in het leven van degenen met wie je samenwerkt. Zolang jij erover kunt blijven communiceren zal het allemaal wel loslopen. Erover praten zorgt dat je samen kunt kijken naar verbeteringen, waar het misloopt en wat je er (samen) aan kunt doen.
De kunst is je fouten te erkennen, ze goed op te lossen en er zelfs voor te zorgen dat de band met de ander er beter van wordt.
De kunst is je fouten te erkennen, ze goed op te lossen en er zelfs voor te zorgen dat de band met de ander er beter van wordt. Dit vraagt wel dat je goed naar jezelf durft te kijken, ook naar de dingen die je niet zo goed kunt. En dat je een oplossing bedenkt waar iedereen blij van wordt.
Mocht het niet lukken om te blijven communiceren, dan is er een kans dat het uit de hand loopt, dat irritaties zich opstapelen en je uiteindelijk misschien zelfs ruzie krijgt en uit elkaar gaat. Zonde is dat, maar ook hoe het leven in elkaar zit. Zonder het te willen wegpoetsen was het voor beide partijen misschien tijd voor wat anders? Zijn jullie uitgeleerd van elkaar en maakt het ruimte voor een ander pad, betere mogelijkheden? Probeer in elke situatie het leerproces te zien, leer je lessen, sta stil bij wat er gebeurde en neem je voor om een volgende keer dingen wel of niet anders te doen. Het stellen van grenzen, zeker zakelijk, maakt elke samenwerking gemakkelijker.
Neem jezelf ook voor om in een conflict aardig te blijven, naar de anderen naar jezelf. Niemand heeft wat aan hoogoplopende ruzies dat kost nodeloze energie. Het zorgt voor negatieve energie en de kunst is altijd te kijken naar je eigen rol. Wees soms gewoon de meest wijze in de relatie en trek je (tijdelijk) even terug.
Hieronder mijn tips:
Tip 1: Tel eerst tot 10
We zijn allemaal mens, het leven is niet altijd even aardig, houd rekening met jezelf maar zeker ook met de ander. Het helpt als je compassie toont, niet op elke slak zout legt, uiteraard binnen je eigen grenzen. Blijf goed voelen hoe het voor jou is en reageer niet altijd meteen vanuit de felheid van een moment.
Tip 2: Leer van je fouten
Iedereen maakt fouten, jij ook. Leer ervan en gebruik het in je voordeel. Het op een goede manier oplossen van je fouten kan je dichter bij je klant of collega brengen en zelfs je band verstevigen. Wat zou je een volgende keer anders doen is een mooie vraag om op te reflecteren.
Tip 3: Blijf praten en communiceren
Laat weten wat je doet en probeer dat zo objectief mogelijk te doen. Je eigen emoties even parkeren in je reactie kan helpen. Voor de ander is het vaak fijn te weten dat je ergens mee bezig bent. Laat weten dat je erop terug komt en doe dat vervolgens natuurlijk ook!
Wil je jouw tips voor een soepele samenwerking delen? Dat kan hieronder.